Okullarda Tek Cinsiyetli Ve Karma Eğitimin Olumlu Olumsuz Yönleri

Tek Cinsiyetli Eğitim Alma (Sadece Kız/Erkek Sınıfı)

  • Olumlu Yönleri: İngiltere’de yapılan bir araştırmaya göre, erkekler olmadığı zaman kız öğrenciler daha başarılıdır. Kız okullarında okuyan öğrenciler, karma okulda okuyan kız öğrencilerden istikrarlı olarak daha fazla gelişme kaydetmiş. En düşük notları bile alan öğrencilerin kız okullarına geçtiklerinde notlarını yükseldiğini görüyoruz.

Hatta bu konu hakkında, Kettering’deki Southfiled Kız Okulu’nun müdürü Sue Donford “ Bu kızların gelişme biçimine güven meselesidir. Bir kız okulunun her şeyde, Matematik, Fen, Fizik, çok iyi olması pek hoş. Kimse size “Niçin erkek işi yapıyorsun” diye sormuyor. Özgüven eksikliği bulunan kızlar, kız okullarında daha çok gelişme kaydediyorlar. Çekişen ve dikkat dağıtan erkek öğrencilerimiz yok, bu sebeple kızlar hakkını vererek çalışabiliyorlar.” dedi.

Başarı oranlarının daha yüksek olduğunu, kız öğrencilerin psikolojik açıdan da daha özgüvenli bireyler olabileceğini görüyoruz. Çünkü genelde herkesin bir karşı cins çekincesi vardır, küçük düşme korkusu, beğenilme, takdir edilme arzusu derken karşı cinsin olduğu ortamda daha dikkatli davranmak gerekiyor. Ancak hem cinslerinle dolu bir ortamda böyle bir sıkılma durumu söz konusu olmuyor, her yer sana aitmiş gibi, her şeyin üstesinden gelebilecekmiş gibi… Yukarıda verdiğimiz örnekler de tek cinsiyetli eğitimin daha başarılı olabileceğine dair kanıları artırıyor.

  • Olumsuz Yönleri: Yapılan araştırmalara göre, cinsiyet açısından yapılan her ayrıştırma, hem sınav hem akademik başarıyı düşürüyor. Karma eğitim gören öğrencilerin kazanımlarının akademik olarak tek cinsiyetli eğitime göre anlamlı olarak daha yüksek olduğu belirlendi

Tek cinsiyetli eğitim kişilerin sosyal, psikolojik hayatını da birçok yönden etkiliyor. Okul bizlerin hayatının %90’ınını geçirdiğimiz bir yerdir dolayısıyla eğitim hayatımızda yaşanan olumlu, olumsuz her şey okul dışına adım attığımızda sosyal hayatımızı etkileyecektir. Tek cinsiyetli eğitim de bu konuda oldukça olumsuzdur. Çünkü bireylerde ortaya konulan bir engel varsa, bu onu daha çok baskılar. Örneğin yalnızca erkeklerden oluşan bir okul düşünelim, hayatının çoğunu erkekler arasında geçiren bir birey, dışarıda, toplu taşımada ya da hayatın her bölümünde kadınlarla karşılaşacaktır ancak bu onu daha çekimser, zayıf bir karakter olabilir. Karşı cinsle nasıl konuşması gerektiğini bilememe, tedirginlik gibi birçok olumsuz duyguyla karşılaşabilir. Bastırılan duyguları ileriki yaşamında çok daha büyük sorunlar doğurabilir. Eğitimlerde yaş grubu da çok önemlidir yani ergenlik çağındaki bireylerin özellikle tek cinsiyetli eğitim hayatı geçirdiklerini düşününce eğilimleri de kendi cinslerine olabilir, dolayısıyla cinsiyet kavramı hayatın her alanında olduğu gibi eğitim hayatında da çok önemlidir.

Karma Eğitim Alma (Kız/Erkek Karışık)

  • Olumlu Yönleri: Karma eğitim, her iki cinsiyete de sağlıklı yaşayabilecekleri ortamlar sunar. Karşı cinslerin aynı eğitim ortamında, kendi varlıklarını özgürce ifade etmelerine, kendi bakış açılarını yansıtabilmelerine ve ileriki yaşamlarında izleyecekleri yolları bulmalarına olanak sağlar. Özgüven duygusunun artmasını sağlar. Karma okullarda eğitim alan öğrenciler gerek eğitim kariyerlerinde gerekse özel hayatlarında daha aktif söz sahibi olabiliyor. Karma eğitimde bireyler birbirlerine saygı duymayı da daha iyi öğrenirler. Yukarıda bahsettiğimiz tek cinsiyetli eğitimin olumsuzluklarındaki sosyal yaşamdan kopma durumu, karma eğitimde asla yaşanmaz, aksine karma eğitim kişiyi gerçek hayata hazırlar. Akademik kariyer anlamında da daha başarılı bireyler meydana gelir, çünkü hayatın her alanında kadın ve erkek beraberdir, aynı şeyleri yapmaya, beraber çalışma arkadaşı olmaya mecbur bir toplumda yaşıyoruz. Bireylerin de yaşadıkları toplumun şartlarına uyması gerekir. Aynı zamanda karma eğitimde kişiler karşı cinsle bir arada bulundukları için, engellenen bir dürtüleri yoktur. Duygularıyla başa çıkmayı da öğrenirler. Devletin ekonomisi olarak baktığımızda da karma eğitim daha ekonomiktir.
  • Olumsuz Yönleri: Kız ve erkeklerin beyinleri farklı çalışıyor. Farklı öğrenme biçimleri var, yetenekli oldukları alanlar farklı. Her cinsin yetenekli olduğu ve ilgi duyduğu dolayısıyla da daha başarılı olduğu dersler var. Farklı yeteneklerdeki insanları eşit kabul edip yarıştırmak iki cinsin de başarısız olmasına sebep oluyor. Fizik, kimya, bilgisayar, spor, el işi, motor dersi ve benzeri alanlarda erkekler daha ilgili ve daha başarılı. Futbolda olduğu gibi, kızlar bu alanlarda erkeklerle yarışamıyor ve yeteneklerini geliştiremiyor. Kızların daha yetenekli oldukları dil, edebiyat, tarih, coğrafya, biyoloji, sosyal bilgiler alanında da erkekler, kızlarla yarışamıyor ve yeteneklerini geliştiremiyor. Karışık sınıflarda stres oluyor, karşı cinse rezil olurum veya alay ederler diye öğrenci anlayamadığı konuyu soramıyor, bu durumda başarısızlığa yol açıyor. Karma eğitim modeli kişilerin yetenek gelişimlerine engel olmaktadır. Kızlar, karma eğitim sistemlerinde erkekler tarafından daha fazla sözlü ve fiziksel tacize uğradığı için karşı çıkılmaktadır. Özellikle geçmişten bu yana gelen, devlet düz liselerinde taciz, tecavüz vakalarının çok yüksek miktarda olduğunu görebiliyoruz.

DEĞERLENDİRME/SONUÇ

  • Ben hem tek cinsiyetli eğitimi, hem de karma eğitim alan biri olarak, eğitimin karma alınması yönünü savunanlardanım. Evet, yukarıda tüm eğitimlerin hem olumlu hem olumsuz yönlerini ele aldık. Ama ülke olarak baktığımızda da bizim ülkemiz zaten genellikle karma eğitimin uygulandığı bir ülkedir. Ayrıca tek cinsiyetli eğitim alan insanlar, ileriki yaşamında kendine ve toplumuna birçok zararda bulunabiliyor. Mesela ortaokul yıllarımda yazları yatılı kuran kurslarında kalıyordum. Ya da lise hayatımın ilk 3 yılını İmam Hatip Kız Lisesi’nde okudum, daha sonra şehir değişikliği sebebiyle karma okula geçiş yapmıştım. Bakıldığında şartlar aynı, Kız İmam Hatip Lisesi, normal bir İmam Hatip Lisesi. Ancak biz kız okulundayken o kadar rahat davranışlar, gerek arkadaşlar arasında, gerek hocalarla çok rahattık. Son sınıfta karma okula gittiğimde en basit sıraya otururken bile dikkat etmem gerektiğini fark etmiştim. Çünkü hemen yan sıramda erkek bir arkadaşım olabiliyordu. Verdiğim en basit bir oturuş örneğiydi. Gözümüze o anı yaşarken basit olarak gelebilen davranışlar, dışarıya adım attığımızda daha büyük sonuçlar doğurabiliyor. Kız lisesindeyken uzuneşek oynadığımızı biliyorum. Zaten özellikle cinsiyetin, lise çağındayken ayrıştırılması problem bana göre. Çünkü yanlışa aşırı meyilli yaşlar, tabi daha da baskılanınca olumsuz sonuçlar doğurabiliyor.
  • Tek cinsiyetli eğitimde bireylerin akademik, ders başarısının daha fazla olduğunu söyleyenlere de şahsen katılmıyorum. Akademik başarı da tek etken cinsiyet değildir, aile, toplum ve en önemlisi bireydir. Bu sebeple başarılı olmak için çaba gösteren bir kişinin üstelik hayatı boyunca karma eğitimde okuyan birinin, cinsiyet onun başarına engelleyici bir etken olamaz.
  • Eğitimin cinsiyete indirgenmesini doğru bulmuyorum. Evet, belki tek cinsiyetli eğitimde, duygularını, düşüncelerini daha rahat ifade edebilen, çekimser olmayan bireyler oluyoruz ancak hayat tek cinsle gitmiyor. Elbette bir yerlerde karşı cinsle de iletişim kurmayı, karma ortamda da fikirlerini rahatlıkla söylemeyi, bunun doğanın kanunu olduğunu öğrenmeliyiz, bu sebeple okulda da bireyler cinsiyetlere göre ayrıştırılmamalı diye düşünüyorum. Zaten cennet ülkemde eğitim konusunda asla ilerleme gösteremiyoruz, bir de cinsiyetlere takılıp, bunun zorlaştırılmaması kanısındayım.
Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]